# Däckbyte och montering

Sommardäck på vintern

Farorna med att använda sommardäck på vintern

Årstiderna växlar och vintern står för dörren. Det börjar bli kallt och det kanske ligger lite snö eller is på vägen. Du vet att du borde, men att byta däck på din bil kan vara besvärligt. Du undrar om du kan lämna sommardäcken på ditt fordon. Det korta svaret är nej. Att använda sommardäck under vinterförhållanden kan vara farligt och riskerar att skada dina däck.

Lokala väderförhållanden är en enorm avgörande faktor för valet av dina däck. Med endast enstaka anfall av minusgrader kan helårsdäck vara ett alternativ för milda vinterförhållanden.

Vi rekommenderar att du inte använder sommardäck om det är snö, det är isigt eller om temperaturen ofta fryser. Vintern är tiden att utrusta din bil med vinterdäck eller åtminstone helårsdäck.

Förlust av dragkraft och dåligt grepp

Sommardäck har lägre rullmotstånd än vinterdäck; detta förbättrar effektiviteten och hanteringen samtidigt som ljudnivåerna minskar. Slitbanan på dessa prestandadäck presterar dock dåligt på is och snö.

I vinterväder har sommardäcken dålig acceleration. Vinterdäck kommer att överträffa dem på snöiga vägar. Dessutom har sommardäck lågt rullmotstånd, vilket resulterar i långa bromssträckor på is eller snö. Ett vinterdäck har djup slitbana, med sajter som gräver ner sig i snö och greppar på is, vilket ger kortare bromstider. Däremot är sammansättningen av vinterdäck mycket mjukare och mindre känslig för kalla temperaturer.

Gummiblandningen på sommardäck är designad för varmt väder. När temperaturen sjunker stelnar gummit. Även om det inte finns snö eller is tappar däcket dragkraft.

Helårsdäck från Continental, å andra sidan, är utrustade med slitbana och lameller som liknar vinterdäck, så de klarar väldigt milda vinterförhållanden. Kom dock alltid ihåg att vinterdäck är speciellt anpassade Nordiska förhållanden.

Risk för skador på grund av kalla temperaturer

Även på torra vägar utan is och snö ger vintern kallare temperaturer. Sommardäck är inte byggda för kallt väder. Däckets slitbana kommer att stelna. Förutom att minska dragkraften utgör detta en risk för själva däcket.

Däcket tappar sin elasticitet och kan spricka. Det finns risk för att det alltför styva trådblocket rivs. Slitna och spruckna däck är inte säkra att köra på och måste bytas ut.

Relaterat innehåll




Hitta återförsäljare